Kurš ir mans vitamīns?

 

Drīz pavasaris. Daudzi jūt nogurumu pēc ziemas, arī saulītes tā mazāk… Kļūstam slābani un dodamies aptiekas virzienā: „Man, lūdzu, vitamīnus – lai nav sevišķi dārgi, bet der visam.” Kam īsti? Diez vai farmaceits tādu jautājumu uzdos, drīzāk pasniegs vitamīnu kārbiņu, kur no visiem pa druskai. Kādas pazīmes (gan fiziskās, gan emocionālās) liecina par konkrēta vitamīna trūkumu, kā tie ietekmē organismu un vai vajag lietot visus uzreiz? Varbūt ir produkti, kas jākombinē ar attiecīgo vitamīnu? Ko par vitamīnu trūkumu saka ķermenis, kurā ieklausīties neienāk prātā, nav laika vai vēlmes?

A vitamīns (retinols)

Nepieciešams augšanai, ādai, redzei.

Par tā trūkumu liecina: redzes problēmas, raupja āda, mutes kaktiņu plaisāšana.

Produkti, kas to satur: lācenes, aronijas, gailenes, piena produkti, olas dzeltenums, aknas, kaviārs, nieres, plaušas.

 

B1 vitamīns (tiamīns)

Nepieciešams vielmaiņai, gremošanas procesam, asinsradei, redzes asumam.

Par tā trūkumu liecina: nogurums, vāja atmiņa, zema ķermeņa temperatūra, pazemināts asinsspiediens, nervozitāte, sirdsdarbības un gremošanas traucējumi.

Produkti, kas to satur: raugs, rupja maluma graudu izstrādājumi, pākšaugi, rieksti, liesa gaļa, olas dzeltenums, aknas, nieres.

 

B2 vitamīns (riboflavīns)

Nepieciešams šūnu elpošanas procesam, vielmaiņai, asinsķermenīšu veidošanai.

Par tā trūkumu liecina: nespēks, nogurums, vāja ēstgriba, ieplaisājuši lūpu kaktiņi, asarojošas acis.

Produkti, kas to satur: raugs, aknas, olas, kviešu un kukurūzas graudi.

 

B6 vitamīns (piridoksīns)

Nepieciešams nervu sistēmai, vielmaiņai, gremošanai, asinsradei.

Par tā trūkumu liecina: nervozitāte, depresija, locekļu tirpšana.

Produkti, kas to satur: raugs, graudi, olas dzeltenums, pākšaugi, gaļa, zivis.

C vitamīns (askorbīnskābe)

Nepieciešams vielmaiņai, asinsradei, audu jaunizveidei, CNS darbībai, palīdz pretoties infekcijai un indīgu vielu ietekmei.

Par tā trūkumu liecina: smaganu asiņošana, nervu sistēmas traucējumi, sāpes muskuļos un locītavās, nogurums, imunitātes zudums.

Produkti, kas to satur: citrusaugļi, kivi, upenes, zemenes, smiltsērkšķu ogas, mežrozīšu augļi, pīlādži, avenes, sarkanās jāņogas, dārzeņu zaļās lapas, sarkanie pipari, dilles, pētersīļi, kāposti, kāļi, mārrutki, zaļie zirnīši.

 

D vitamīns (kalciferols)

Nepieciešams augšanai, nodrošina kalcija un fosfora maiņu organismā, kauliem, zobiem, vielmaiņai.

Par tā trūkumu liecina:  kaulu mīkstums (rahīts) bērniem, trausli kauli, zobu kustēšanās veciem cilvēkiem.

Produkti, kas to satur: tie paši, kas satur A vitamīnu.

 

D provitamīns

Saules ultravioletā starojuma ietekmē pārvēršas par D vitamīnu.

Produkti, kas to satur: raugs, sēnes, kāposti, spināti.

 

E vitamīns (tokoferols)

Nepieciešams dzimumorgāniem, vielmaiņai, sirdij, saistaudiem.

Par tā trūkumu liecina: asinsvadu sieniņu caurlaidības palielināšanās, nervozitāte, muskuļu vājums, negatīvas izmaiņas iekšējās sekrēcijas dziedzeros.

Produkti, kas to satur: nerafinēta augu eļļa, sviests, olas dzeltenums, liellopu aknas, nieres, piens, zaļie zirnīši, mežrozīšu augļi.

 

K vitamīns (fillohinons)

Nepieciešams normālai asins recēšanai.

Par tā trūkumu liecina: asiņošana, asinsvadu plīsumi, asins recēšanas traucējumi.

Produkti, kas to satur: spināti, kāposti, egļu un priežu pumpuri, ķirbji, burkāni, cūku aknas.

 

Karotīns (A provitamīns)

Organismā pārvēršas par A vitamīnu.

Produkti, kas to satur: augu zaļās daļas, dārzeņi, augļi, ogas.

 

P vitamīns (citrīns, rutīns)

Nepieciešams C vitamīna iedarbības pastiprināšanai, asinsvadu izturībai. Saīsina asiņošanas laiku.

Produkti, kas to satur: citrusaugļu mizas un sula, zaļās tējas lapiņas, sarkanie pipari, pīlādžogas, mežrozīšu augļi, salāti, spināti.

 

 (no žurnāla TAKA 2012.gada arhīva.

Sagatavoja Ieva Ramane)

Jums var arī patīk