Imūnprofilakse ziemai

Trīs noteikumi, ko vērts atgādināt vēl un vēl:

  • ēst to, ko dod gadalaiks;
  • ēst to, ko dod dzimtā zeme (no ārzemēm vestā izvēlēties vislabāko);
  • ēst pēc iespējas svaigāku.

Sulu spiede – zaudējums kafejnīcai

Ak, kā atmaksājas veseli un stipri zobi, nenodeldēta rīve un sulu spiede! Augļus, dārzeņus vai ogas grauž, rīvē vai spiež no tiem svaigu sulu, jo glāze burkānu sulas kafejnīcā maksā gandrīz latu. Septembrī par vienu latu var nopirkt vairākus kilogramus burkānu, biešu vai ābolu un no tiem mājās izspiest sulu. Sulu spiede atmaksājas, tikai nevajag pirkt vislētāko, – tāda rotaļlietiņa spiež tikai apelsīnus, bet pirmais burkāns to salauž.

Ēdot vai izspiežot svaigās dabas veltes, dzīvības spēks jeb prāna, nekavējoties nokļūst organismā.

 

Bez pārgudrām receptēm

Parasti raža ir tik bagātīga, ka pietiek arī ziemai. Ir daudz sarežģītu un dārgu recepšu, kā saglabāt produktus ziemai, taču var pavisam vienkārši. Ja augļi un dārzeņi ir labi nomazgāti un nebojāti, tos nevajag sterilizēt hermētiski slēgtā burkā 20–40 minūtes. Dārza veltes uzkarsē līdz vārīšanās temperatūrai, pusminūti pavāra, samazina liesmu un uzmanīgi saliek izmazgātās, ar kālija permanganāta šķidumu izskalotās puslitra burkās, ar steigu aizvāko hermetizē vāciņus, aptinot ar izolācijas lenti vai vaskojot. Tas arī viss. Var pievienot garšvielas. Ķimenes, piemēram, der visiem produktiem, jo dezinficē, aptur rūgšanu. Sāli, cukuru, etiķi labāk nelietot, – ja vēlas, saldina vai sāla pirms lietošanas.

ACE

Audzē vai tirgū pērk produktus, kas atbilst kodam ACE, resp., tos, kuros visvairāk A, C un E vitamīnu. Šie vitamīni ir imunitātes šķēps, zobens un vairogs.

Visvairāk karotīna (A provitamīna), ir pētersīļos, paprikā un burkānos, uz pusi mazāk spinātos, piecreiz mazāk, tomēr pietiekami – aprikozēs.

E vitamīns veicina organisma attīrīšanos no sārņiem, veicina A un D vitamīna uzsūkšanos. E vitamīna rekordisti ir salāti, ķiploki, soja, pupiņas, zirņi, olīveļļa.

Deviņi no augstākminētajiem vienpadsmit produktiem Latvijā ienākas rudens gaidīšanas mēnešos – augustā un septembrī.

Niknākais saltā gadalaika uzmācīgo un nekaunīgo epidēmiju pretinieks ir C vitamīns (askorbīnskābe). Ja temperatūra lec augšup ar rāvienu un šķiet, nekas vairs nelīdz, aptiekā var nopirkt C vitamīna ķīmisko versiju tabletēs, bet tikai vienreizi, pēc tam jāsauc talkā dārzā un tīrumā izaugušie imunitātes stiprinātāji.

Visvairāk C vitamīna ir upenēs (līdz 400mg%). Vitamīniem bagātas gan ogas, gan lapas (250–476 mg%), kas, pateicoties ēteriskajām eļļām, smaržo tik nevaldāmi. Arī P vitamīna upeņu ogās ir ļoti daudz – (1480 – 2800 mg%) un vēl minerālvielas – dzelzs, mangāns, varš, hroms…

Upenēm spēj atveseļot daudzveidīgi. Ja gadās apsaldēties, izskalo rīkli ar atšķaidītu upeņu sulu. Upenes var uzglabāt  saldētas, vitamīni zudumā neiet.

No upeņu, aveņu un ķiršu zariņiem, gan atsevišķi, gan no to maisījuma var vārīt veselības tēju. Garšas labad ieteicams pievienot medu, sīrupu, ogu sulu.

Otrajā vietā ir sarkanie pipari (250 mg%), ko gan nav tik viegli izaudzēt.

Trešajā vietā – mārrutki, ko audzēt vieglāk par vieglu – vienreiz iestāda un vaļā vairs netiek. Tiem seko pētersīļi, puķukāposti, zemenes, sīpoli, pīlādžogas, citroni, tomāti, āboli, irbeņu ogas. Pietiek ar ēdamkaroti irbeņogu, lai uzņemtu C vitamīna dienas devu.

Pienācīgi netiek novērtētas pīlādžu ogas. Tirgos tās redz reti, varbūt sūrās garšas dēļ, taču tā pazūd, ja ogas ievāc pēc salnām. Pīlādžogās A vitamīna ir vairāk kā burkānos, tajās ir 200 mg% askorbīnskābes, kā arī neparasti daudz P vitamīna.

Klasiskais C vitamīna donors ir mežrozīšu augļi.

Augu dzērieni imunitātei

  • Vienādās daļās sajauc mežrozīšu augļus un pīlādžu ogas. Ēdamkaroti maisījuma ieber termosā un pārlej ar puslitru verdoša ūdens. Atstāj uz nakti ievilkties. No rīta izkāš un dzer pa 100 ml 3 reizes dienā. Garšas uzlabošanai pievieno medu.

Dzēriens satur daudz C, P vitamīna un A provitamīna, B1, B2, K, E vitamīnus un mikroelementus.

  • Sajauc 100 g pīlādžogu, 10 g pīlādžu lapu, 10 g upeņu lapu, 20 g aveņu (var būt žāvētas). 2 ēdamkarotes drogu aplej ar karstu ūdeni, atstāj uz nakti ievilkties. No rīta izkāš un dzer pa 100 ml 3 reizes dienā, pievienojot medu.

Šis vitamīnu dzēriens iedarbojas spēcinoši.

  • 3 ēdamkarotes sausu, sasmalcinātu aveņu lapu aplej ar 400 g verdoša ūdens, ļauj ievilkties 20 minūtes. Dzer siltu kopā ar medu.

Lietojams gripas un saaukstēšanās profilaksei un ārstēšanai.

 

Pīlādžu ievārījums imunitātei

Atlasītas svaigas, nebojātas pīlādžogas vāra ar cukuru nelielā ūdens daudzumā. Cukura un pīlādžogu proporcija 1:1.

 

Dienvidu draugi

Kad pienācīgi novērtēti dzimtenes augi, laiks pievērsties ārzemniekiem. Valrieksti ir nepārspējami askorbīnskābes daudzumā. Šajos riekstos ir 8 reizes vairāk C vitamīna nekā upenēs un 50 reizes vairāk nekā citrusaugļos!

  • 300 g rozīņu, 100 g dateļu bez kauliņiem, 100 g žāvētu vīģu katliņā vāra 3–4 minūtes. Tad saldo, vitamīniem bagāto šķidrumu nolej, pievieno pēc garšas citronu sulu, un imunitātes dzēriens gatavs.

Nokāsto masu, ja tā nav pavisam mīksta, samaļ kopā ar 500 g valriekstu kodolu. Maisījumam pievieno 4 citronu sulu un 2 ēdamkarotes medus.

Pieauguši lieto pa ēdamkarotei dienā, bērni – pa tējkarotei.

 

Vitamīnu vanna

Cilvēks barojas arī caur ādu, tādēļ imunitātes stiprināšanai ieteicama ārstniecisko zāļu vanna:

vienādās daļās ņem pelašķus, kalmju saknes, vībotnes un priežu pumpurus.

500 g sausa, sasmalcināta maisījuma aplej ar 5 litriem ūdens, 5–7 minūtes vāra un ļauj 30 minūtes ievilkties. Izkāš, pievieno vannas ūdenim. Spēka atgūšanai vannojas 35–37 ºC ūdenī,  saaukstēšanās profilakses nolūkos 38–39 ºC. Peldes ilgums 10–15 minūtes.

Vanna atbrīvo no nervu sasprindzinājuma, tonizē organismu, paaugstina darba spējas, stiprina imunitāti, labvēlīgi iedarbojas arī augšējo elpceļu iekaisuma gadījumā, ja tas noķerts sākuma stadijā. Pelde nav ieteicama slimniekiem ar augstu temperatūru.

Imūnprofilakse:

  • svarīga ir ķermeņa higiēna, tātad rūpes par ādas tīrību un veselām, netraucētām fizioloģiskajām funkcijām: brīvu elpošanu, savlaicīgu kuņģa un zarnu trakta atbrīvošanu u.c. To veicina ūdens procedūras (peldēšana), pirtis (attīra no sārņiem, kuru uzkrāšanās novājina imūnsistēmas aizsargfunkciju);
  • mazkustīgums audzē lieko svaru, savukārt liekais svars veicina slimību attīstību, tāpēc nepieciešama fiziska aktivitāte;
  • veselīgs, pilnvērtīgs uzturs;
  • pietiekams, kvalitatīvs nakts miegs;
  • svaigs gaiss, tāpēc regulāri jāvēdina telpas;
  • kaitīgu paradumu izskaušana;
  • norūdīšanās, kas palielina organisma pretestību un izturību pret nelabvēlīgu ārējās vides faktoru iedarbību un palīdz izvairīties no saaukstēšanās;
  • labas emocijas, tāpēc apkārt notiekošais jāuztver pozitīvi. Stresu rada nevis situācija, bet attieksme pret to. Pasmejoties dvēselei kļūst vieglāk, un veselība arī stiprāka, jo smejoties organismā notiek virkne labu pārmaiņu – pazeminās asinsspiediens, un izstrādājas laimes hormoni endorfīni. Piecas minūtes smieklu līdzvērtīgas 40 minūtēm atpūtas.

 

/Žurnāla “Taka” 2011.gada arhīvs, autors: Jānis Arvīds Plaudis/

 

Jums var arī patīk