Ieteikumi pavasarī: Atgriežoties pie vienkāršā, atgriežas dabas harmonijā.

Pavasara sveiciens – bērzu sulas

Kad zeme atkususi un laiks kļūst siltāks, klāt sulu laiks. Svarīgi nenokavēt, jo katru gadu tas sākas citā laikā. Sulas var iegūt gan no bērziem, gan kļavām. Garšas ziņā kļavu sula ir saldāka par bērzu sulu, jo satur vairāk cukuru, savukārt saldāku bērzsulu iegūst, urbjot sausā vietā augošā bērzā. Sulu glabājot, tās vērtība mazinās. Pirmajās 3–4 stundās sula satur bioloģiski aktīvo ūdeni, kurā molekulas nav izkliedētas, bet gan sakārtojušās kopās – šķidrajos kristālos. Ja šķidrums organismā nonāk tādā veidā, tas daudz vieglāk iesaistās vielmaiņas procesos un tiek izmantots ievērojami efektīvāk nekā parasti. Lai sula nesaskābst  jāieliek ledusskapī. Saldēt gan nevajag, tad mainās sulas struktūra.

Sulu dzer tikpat daudz kā ūdeni – 2 litrus dienā. Tās sastāvā ir kālijs un citi augsnei raksturīgi mikroelementu, arī nedaudz vitamīnu. Sulas efekts atkarīgs no izdzertā daudzumā. Uzņemot daudz šķidruma, veicina ne vien urīndzenošās funkcijas, bet arī svīšanu. Tā iespējams mazināt sāļu izgulsnējumus organismā un izvadīt sārņus. Pēc bērzu sulas kūrēm vingrumu atgūst arī mugurkauls un locītavas, uzlabojas imunitāte, mazinās podagras, reimatisma un radikulīta sāpes, paātrinās brūču dzīšana.

Tukšā dūšā dzer glāzi bērzu sulas (ja sulas nav, var dzert arī avota ūdeni), katru malciņu domās sūtot uz konkrētu orgānu vai ķermeņa vietu: galvu, acīm, kaklu, sirdi, plaušām… Tādā veidā viss ķermenis saņem enerģiju. Pēc tam 10–15 minūtes neko neēd, tās izmanto vingrošanai, piemēram, izstaipot un izlokot muguru.

Rīta rosme pavasarī

Tā ir svarīga, jo ļaudis guļ dažādās pozās; kādam gulta ir ļoti mīksta, citam cieta… Mugurkauls guļot pakļauts dažādām deformācijām. Ja pēc tam šķībs un līks, ar puskrūzīti kafijas vēderā, velkas uz tramvaju, dienā nebūs ne ņipruma, ne spēka, un arī garastāvoklis būs atbilstošs. Lai stāvokli vērstu uz labu un iztaisnotu mugurkaulu, ieteicami trīs pavisam vienkārši vingrojumi:

  •  brīvi atgulstas uz grīdas (paklāja vai divās kārtās pārlocītas plānas segas, jo virsmai jābūt stabilai; parasti ļaudis vingro uz mīkstas segas vai pat gultā, un tas bojā muguru, savukārt uz grīdas izpildīti vingrojumi stiprina muguras labsajūtu) un izstaipās – pastiepj papēžus un delnas pāri galvai. Šādā pozā paliek ne vairāk par 5 sekundēm. Kad šķiet, ka vairāk pastiepties nevar… pastiepjas vēl mazliet. Vingrojums rada nelielu atstarpi starp skriemeļiem, un pastiepjas mugurkaula muskulatūra. To atkārto 3 reizes.
  • guļus uz muguras pievelk ceļus pie krūtīm, galvu cenšas ielikt starp tiem, – jo apaļāka mugura, jo labāk, un 4 reizes parullējas uz priekšu un atpakaļ, no dibena līdz sprandai. Tad kājas nolaiž, atgulstas un mirkli atpūšas. Atkārto 3 reizes. Vingrojums saliek skriemeļus pareizās vietās, padara gludu mugurkaulu.
  • muguras muskuļu stiprināšanai atgulstas uz muguras, rokas brīvi gar sāniem, zods pie kreisā pleca, labais gurns maksimāli griežas uz kreiso pusi. Tā savērpjas 4 reizes, katru reizi cenšoties aizgrūst gurnu par milimetru tālāk. Vingrojumu atkārto uz pretējo pusi. Ja muguras muskuļi savilkti, tad uz vienu pusi var pastiepties vairāk, nekā uz otru.

Ar šo vingrojumu palīdzību mugurkauls saliekas pareizā pozīcijā

Piecelšanās

Lai netraumētu muguru, to dara tikai vienā veidā: apveļas uz vēdera un reizē paslejas uz ceļiem un rokām.

Ārpus trenažieru zāles

Pavasarī noteikti ik dienu pāris stundas jāpavada svaigā gaisā, jāizkustas, jāelpo ar diafragmu: uzliek vienu roku uz vēdera, otru uz krūtīm. Ieelpojot un izelpojot drīkst kustēties tikai tā roka, kas atrodas uz vēdera. Tādā veidā elpojot, par trešdaļu palielinās uzņemtā skābekļa daudzums. Lai nenoreibtu galva, šādai elpošanai pietiek ar minūti!

>>>III<<<

No žurnāla TAKA 2012.gada arhīva, sagatavoja: dziednieks Juris Kraucis

 

Jums var arī patīk