Holesterīns – ar un bez tā

IZZIŅA: Holesterīns. No grieķu chole – „žults” un stear – „tauki”.

Holesterols ir ciklisks spirts, kas atrodas dažos lipīdos; balta un kristāliska viela, kas nešķīst ūdenī, bet organiskos šķīdinātājos. Atrodams visās dzīvnieku un cilvēka organisma šūnās, kā arī asins plazmā (150–250 mg%). Daudz tā ir treknos, žāvētos produktos, majonēzē, garnelēs, olas dzeltenumā. Mūsu platuma grādos 60% pieaugušo cilvēku ir paaugstināts kopējais holesterīna daudzums asinīs (pārsniedz 200 mg/dl), jo sevišķi bīstami tas ir tad, ja tā dēvētais „ sliktais” ir vairākumā (aptuveni 55%) – tad palielinās nopietnu sirds-asinsvadu slimību risks. 

„Labais” un „sliktais”

Holesterīns, tāpat kā citi taukaini savienojumi, nešķīst ne ūdenī, ne asinīs. Tas savienojas ar olbaltuma daļiņām, kuras to pārnēsā, lai varētu pārvietot. Šo salikumu sauc par lipoproteīnu (lipīdi ir tauki, proteīni – olbaltumi). Tāds, kas satur vairāk tauku un mazāk olbaltuma, veido tā dēvētās neblīvās frakcijas – t.i., „sliktās”. Un pretēji – par „labajām frakcijām” sauc blīvos lipoproteīnus.

Kādēļ vieni ir vēlami, otri nav? „Sliktie zēni” izplata izstrādāto holesterīnu pa visu organismu. Bet „labie” veic „uzkopšanu” – ievāc lieko atpakaļ aknās, kuras to sadala. Tādējādi tie veic asinsvadu aizsargfunkcijas.

Tomēr nereti organisms saražo pārāk daudz holesterīna vai uzsūc no ēdiena lieku krājumu. Tieši šajos gadījumos draud trombu veidošanās un sirds-asinsvadu slimības.

 

Kontroles plāns

Nav nekā neiespējama, tikai… jāizvēlas pareizs uzturs. Līdz ar ēšanas paradumu un dzīvesveida maiņu viss atgriezīsies normas robežās. Jāņem vērā, ka holesterīns ir mūsu sabiedrotais, nevis ienaidnieks – tad, ja asinīs tā nav pārāk daudz.

Kādiem jābūt rezultātiem? Svarīgi, lai:

  • kopējais holesterīna daudzums nepārsniegtu 200 mg/dl jeb 5,2 mmol/l,
  • „labā” būtu ne mazāk kā 50 mg/dl jeb 0,9 mmol/l,
  • „sliktā” ne vairāk par 135 ml/dl vai 3,5 mmol/l.

Protams, ieturot attiecīgu diētu, cilvēks gaida ātras sekmes. Bet – neviens nav izpētījis, cik patiesībā ilgi jāgaida uz panākumiem. Liela nozīme ir cilvēka vecumam. Jo tas lielāks, jo grūtāk attīrīt organismu.

Uzmanību! Nevajadzētu ierobežot uzturu bērniem līdz 6 gadu vecumam, jo holesterīns tiem vajadzīgs pareizai attīstībai! Viņiem sviests un trekni piena produkti ir nepieciešami!

Kad „sliktais” holesterīns ir izgulsnējies uz asinsvadu sieniņām, kādā brīdī tas var atdalīties, aizsprostojot artēriju, reizēm pat izraisīt pēkšņi nāvi, ja cilvēks nesaņem palīdzību. Šīs norises kavē antioksidanti, it sevišķi C un E vitamīni, kā arī beta karotīns, kas būtu jāuzņem ar barību. Un, protams, nedrīkst aizmirst kustības!

 

Tauku medības

Pareizs uzturs palīdz mazināt liekā holesterīna līmeni vismaz par 15%. Dienas devai, ko apēdam, nevajadzētu pārsniegt 250–300 mg.

Ja kopējais līmenis ir pārāk augsts, „labo” un „slikto” frakciju attiecība kļūst bīstama veselībai, būtu jāēd daudzveidīgāk un biežāk (ik pēc trim stundām), mazākām porcijām.

Uzmanību! Desas, cīsiņi, pastētes ne ar ko neatšķiras no treknas gaļas! Daudz holesterola ir kausētajos sieros, biezpienā. Neķersimies pie makaroniem flotes gaumē, bet, piemēram, pie zivs! Vai liesas gaļas – tītara, teļa, vistas krūtiņas. Ādiņu, lai cik tā garda, derētu atdot mājdzīvniekam. Sviestu var aizvietot ar avokado, izvēlēties piena produktus ar zemāku tauku saturu, krējumu aizstāt  ar jogurtu, salātus gatavot ar lineļļu.

„Labā” holesterīna līmeni paaugstina zivis. Pietiek ēst tās divreiz nedēļā, lai sirds muskuļa saslimšanas risks saruktu par 40%.

Interesanti, ka visvairāk šķiedrvielu un antioksidantu ir citrusu baltajā miziņas iekšpusē un plēvītēs, tāpēc mandarīnus, apelsīnus un greipfrūtus ēdiet, tās rūpīgi nenokasot!

Noteikti der atcerēties, ka darbojoties mēs „dedzinām” taukus! Ja sports nevilina, varam pastaigāties, soļot. Trīsreiz nedēļā pa pusstundai svaigā gaisā (nevis pa veikaliem!), vēlams peldēt – un „labā” holesterīna krājumi pieaugs.

Ja ir daudz liekā svara, stress, nekustīgs dzīvesveids, vēlme smēķēt un iedzert, hipertonija vai cukura diabēts, uzturā pastāvīgi lietojat treknus produktus, turklāt vecākiem vai vecvecākiem bijusi kāda sirds un asinsvadu saslimšana – jūs esat riska grupā! Un jums noteikti jāmācās atpūsties ! Der meditēt, pasapņot, parotaļāties ar bērnu vai dzīvnieku, kaut vai vērot zivtiņas akvārijā! Un – gādāt par vitamīnu uzņemšanu!

 

Kur tie atrodami?

Sulās (svaigi spiestajās) – 1 glāzē ir puse dienas normas C vitamīna. Ja gribat mazināt holesterīna līmeni asinīs, devai jābūt 500 mg dienā, tātad – no rīta glāze apelsīnu sulas, pēcpusdienā – piemēram, ja ejat uz tirgu – glāze skābu kāpostu sulas! Vai vakariņās – pētersīļi, saldie pipari, kivi.

Citronos, dzērvenēs, mežrozītēs. 500 g citronu samaļ kopā ar mizu, bez sēklām, 500 g dzērveņu, 500 g svaigu mežrožu augļu bez sēklām. Rūpīgi samaisa, slēgtā traukā nostādina 1 diennakti. Glabā ledusskapī. Lieto pa ēdamkarotei trīsreiz dienā, 15 minūtes pirms ēšanas. Šis maisījums īpaši ieteicams hipertonijas slimniekiem un vecākiem cilvēkiem ar sirds-asinsvadu kaitēm. Tāpat pirms ēšanas var ieņemt 30–40 pilienus arāliju tinktūras – līdzēs pret aterosklerozi.

Ieteicami arī dažādi mikšļi

  • 1 glāzi sīpolu sulas sajauc ar glāzi medus. Ieņem pa tējkarotei trīsreiz dienā, stundu pirms ēšanas vai tās laikā.
  • 100 g sarīvētu mārrutku putriņas, 1 kg cukura, 0,5 kg sasmalcinātu apelsīnu kopā ar mizu, bet bez sēklām vāra kopā ar 1 l sausā baltvīna ūdens peldē 1 stundu. Lieto pa 50 g, 2 stundas pēc ēšanas.
  • 20 g sasmalcinātu ķiploku, 5 sīki sakapātus sīpolus, 5 citronus bez mizas un1 kg cukura rūpīgi sajauc 2 l ūdens, nostādina 10 dienas tumšā, vēsā vietā, periodiski sakratot. Glabā ledusskapī neizkāšot. Dzer pa 1 ēdamkarotei trīsreiz dienā pirms ēšanas.
  • 20 g ķiploku putriņas ieliek glāzē, sajauc ar 100 g cukura, pielej glāzi verdoša ūdens, maisa līdz izkušanai, nostādina, cieši aizvākotu noliek siltā vietā uz 6 stundām. Glabā tumsā, aukstā vietā slēgtā traukā. Lieto pa ēdamkarotei trīsreiz dienā pirms ēšanas.
  • Attiecībā 1:1 sajauc dzērveņu sulu un medu. Ieņem pa ēdamkarotei trīsreiz dienā, 20 minūtes pirms ēšanas.

 

Lūdzu ievērot!

Holesterīns ir nepieciešams daudziem dzīvības procesiem un norisēm organismā. Daļēji organisms šo substanci ražo pats. To dara aknas, pēc tam ievadot savu veikumu asinīs. Ja holesterīns uzņemts kopā ar ēdienu, tas nonāk tur no tievajām zarnām.

Bez holesterīna būtu grūti izstrādāt hormonus, piemēram: progesteronu, testosteronu, estrogēnus, kortizolu… un saules staru ietekmē neveidotos D vitamīns. Tas ietilpst šūnu aizsargapvalka sastāvā. Cilvēki, kuriem tā līmenis asinīs ir pārāk zems, biežāk cieš no dažāda veida infekcijām. Tāpēc gluži bez holesterīna arī mēs nevaram iztikt. Lai labā un sliktā holesterīna attiecības kontrolētu, jāievēro terapeita noteiktie pārbaužu termiņi, tad liekais „sliktais” holesterīns jūs netraucēs un par sevi neatgādinās.

 

Šķidrums artēriju attīrīšanai

1 l burkā (tumša stikla) līdz trešdaļai liek ķiplokus, kurus iepriekš sīki sagriež, uzlej degvīnu – tā, lai trauks būtu pilns, 2 nedēļas nostādina siltā vietā. Ieņem sākumā pa 2 pilieniem, atšķaidot ar siltu ūdeni, pusstundu pirms pusdienām. Pamazām pievieno pa 1 pilieniem dienā, palielinot devu līdz 25 pilieniem, tad samazina otrādā kārtībā.

—>>>>>>>>

no žurnāla TAKA arhīva numura, sagatavoja: Terēze Lorenca

Jums var arī patīk