Bīstamais simptoms – bezmiegs. Otrā daļa

Raksta PIRMĀ DAĻA – http://baltataka.lv/bistamais-simptoms-bezmiegs-pirma-dala/

Nākamais solis – trauksmes mazināšana

Gulta ir vieta, kur ieteicams pievērsties tikai un vienīgi gulēšanai un seksuālajai dzīvei. Televizora skatīšanās, strādāšana, ēšana vai datora spēlēšana gultā izjauc veselīgo, cilvēka uztverē mītošo asociatīvo saikni starp gultu un miegu, tāpēc šīm darbībām tur nav vietas, vērtē klīniskā psiholoģe. Gultai jāsaistās tikai ar miegu – ciešu un dziļu. Ja čučumuiža tomēr nav pierunājama, nevajadzētu palikt gultā, ir jāceļas un jādodas darīt kas nomierinošs – jālasa grāmata, jāklausās mierīga mūzika, jāpadzer tēja bez kofeīna. Gultā jāatgriežas tikai tad, kad pielavījusies miegainība. Nav laba doma guļamistabā novietot arī pulksteni, kurš funkcionē kā atgādinātājs tam, cik ilgi jau neguļam.

Ja paradumu pārskatīšana un dienas režīma maiņa tomēr nelīdz –trauksme un nemiers joprojām pastāv, M. Brice iesaka izmēģināt dažus relaksācijas paņēmienus. Šīs tehnikas palīdzēs nomierināt prātu un mazināt muskuļu spriedzi, kā rezultātā vakaros izdosies veiksmīgi iemigt, toties pēc pamošanās nakts vidū – ātrāk atgriezties miegā.

Relaksācijas paņēmienu Top3

  • Elpošana ar vēderu jeb diafragmālā elpošana. Iekārtojieties ērti, vislabāk – apgulieties uz muguras. Aizveriet acis un lēni ieelpojiet. Katru nākamo ieelpu veiciet dziļāku, palīdziet sev ar vēdera un krūškurvja apakšējo ribu kustībām. Lēni ieelpojiet caur degunu un izelpojiet caur muti.
  • Muskuļu relaksācija. Iekārtojieties ērti. Sāciet ar pēdām – sasprindziniet pēdu muskuļus tik stipri, cik vien varat, un skaitiet līdz 5–10, pēc tam atslābiniet muskuļus. Atkārtojiet šo vingrojumu ar visām muskuļu grupām, sākot no kājām līdz pat galvai.
  • Apzinātības meditācija. Ieņemiet ērtu pozu un pāris minūtes pamēģiniet nofokusēt savu uzmanību uz elpošanu. Necentieties to ietekmēt, nevajag ieelpot dziļāk vai „pareizāk”. Vienkārši vērojiet, kā elpojat. Šajā laikā prātā nāks dažādas domas, tēli un idejas. Tas ir normāli. Nevajag cīnīties ar tām un dzīt projām. Vienkārši fokusējieties uz elpošanu.

 Arī debespušu enerģijai ir nozīme

Pirms miega ir jāsalīgst pašam ar sevi un jāizmet no galvas neatrisinātās domas, problēmas un likstas, atgādina vēdiskā astroloģe Inese Dāvidsone. Atbilstošs vakara noskaņojums ļaus attīrīt apziņu ne tikai sev, bet arī līdzcilvēkiem. Telpās ieteicams samazināt apgaismojumu un iedegt sveces. Tas palielinās uzmanības koncentrāciju un sagatavos prātu miega ciklam. Klusa, garīga mūzika telpas vibrācijas sakārtos miegam labvēlīgā gultnē. Izanalizējot dienu, svarīgi neaizmirst nožēlot kļūdas un neveiksmes, atlaist tās un izteikt pateicību par visu, kas dienā noticis. Toties mantru un lūgšanu skaitīšana pirms miega ir laba alternatīva aitu skaitīšanai. Koncentrējas prāts, līdzsvarojas vibrācijas un enerģija. Laika gaitā ik vakaru skaitītas mantras kļūst par sava veida miega kodu. Ķermenis atslābst, ieslīgst atpūtas stāvoklī, un apziņa ļoti organiski pārslēdzas uz miega režīmu.

Vēdiskā mācība par telpu enerģētisko arhitektūru (Vastu Shastra) māca, ka visa pozitīvā enerģija nāk no Ziemeļiem un Austrumiem, tāpēc telpā jāatver tieši šo debespušu enerģija. Lai varētu pēc iespējas kvalitatīvāk izgulēties, galvai jābūt vērstai pareizā virzienā (vēlams likt tieši uz Austrumiem), toties gulēt ieteicams uz labajiem sāniem, jo tādējādi brīvākai enerģijas plūsmai atveras kreisā nāss, kas, pēc svara jogas (jeb zinātnes par enerģijas plūsmu ar elpošanas palīdzību), ir labvēlīgāka miegam, skaidro Inese. Cilvēki, kuri pēc savām vibrācijām ir tumsonībā jeb zemākajā līmenī, par dienas svarīgāko laiku uzskata tieši vakaru, tas viņiem ir aktivitātes un darbošanās laiks. Ja cilvēks dzīvo kaislībās, tad svarīgākā dienas daļa viņam ir diena. Taču – ja indivīds ir satvisks un dzīvo labvēlībā, tad rīta stundas viņam ir pašas vērtīgākās. Jāņem vērā, ka ikdienišķais miega un dzīves ritms ilgākā laika posmā veido ieradumus, kas atsaucas uz dienas posma izvēli, rīcību un dažādām aktivitātēm. Tas viss nes noteiktu karmu un rezultātus tālākai dzīvei.

Vēdiskā astroloģe skaidro, ka garīgās vibrācijas tiešā mērā ietekmē arī uzņemtā ēdiena izvēle un apjoms. „Satviskie jeb labvēlīgie ēdieni ir piena produkti, augļi, graudi un dārzeņi. Tie uzlabo dzīves kvalitāti un paildzina mūžu, attīra apziņas sanskaras (veids, ar kā palīdzību karma tiek ierakstīta mūsu apziņā) no negatīvām vibrācijām, dod spēku, veselību un prieku. Sātīgs, veselīgs un dabīgs ēdiens no iepriekšminētajiem produktiem sniedz enerģiju un iespējas. Kaislības ēdieni ir karsti, skābi, sāļi, sausi, rūgti – tie veicina organisma novājināšanos un slimošanu. Toties tumsonības ēdieni jeb zemākā enerģijas līmeņa ēdieni ir sen gatavots, atsildīts ēdiens, kura sastāvā atrodami dzīvnieku izcelsmes produkti – olas, gaļa, zivis, sēnes, maize, kas gatavota no rauga. Tie piesārņo apziņu, veicina ciešanas un pārdzīvojumus, rada toksīnu klātbūtni organismā un izraisa sāpes”.

 

Konsultē Dr. Dace Zemīte

 Uzmanību! Miega apnoja

 Vidēji 95% cilvēku savā dzīvē ir saskārušies ar epizodisku vai hronisku bezmiegu. Tomēr pastāv vēl kāds, turklāt ļoti bīstams miega traucējums, par kuru daudzi no mums nemaz nenojauš un nezina. Tā ir miega apnoja (MA) – elpošanas apstāšanās epizode miegā, kas pacientiem novērojama visai bieži.

Apnoja – grieķu valodas apnos – bez elpas. Neliels šo epizožu skaits nav uzskatāms par patoloģiju. Krākšana, kas ir šīs patoloģijas biežākais pavadošais simptoms, visbiežāk nerada veselības traucējumus, tomēr liecina par sašaurinātiem augšējiem elpceļiem (AE) miegā. Miegā, pazeminoties muskulatūras tonusam un darbojoties vēl citiem elpceļus sašaurinošiem faktoriem, AE sasniedz kritisku izmēru. Gaismas plūsmas ātrums elpceļos palielinās, un tās radītais negatīvais spiediens kļūst stiprāks par AE paplašinošo muskuļu spēku, kas izraisa elpceļu nosprostošanos. Secinājums – apnojas epizodes miegā rada sašaurināti elpceļi un fizikāli spēki, kas tajos darbojas.

Simptomi. Krākšana, galvassāpes, nogurums, nervozitāte u. c. Klīniski iespējams noteikt vienīgi miega apnojas riska pakāpi no nelielas līdz augstai. Diagnozes apstiprināšanai nepieciešams miega izmeklējums. Ņemot vērā, ka miega apnojas pacientiem miega laikā novērojamas elpošanas apstāšanās epizodes, miegs būs saraustīts, netiks sasniegta arī dziļā miega fāze, kas nodrošina izgulēšanās sajūtu. Neveidosies hormons leptīns, kas liek justies paēdušam. Ja cilvēks nav izgulējies, leptīna līmenis krītas – viņš jūtas ne tikai noguris, bet arī izsalcis, tādējādi visbiežāk uzņem kalorijām un taukvielām bagātus ēdienus. Arī simpātiskā nervu sistēma būs nemitīgā uzbudinājumā, kā rezultātā var paaugstināties asinsspiediens.

Kuri pakļauti vislielākajam miega apnojas riskam?

Vīrieši (vai sievietes menopauzē) ar palielinātu ķermeņa masas indeksu, viscerālu aptaukošanos, resnu kaklu un sliktu elpceļu vizualizāciju (piemēram, bērniem visai bieži ir palielinātas rīkles mandeles). Riskam pakļauti arī cilvēki ar iedzimtām anatomiskām īpatnībām – mazu augšžokli vai apakšžokli. No anamnēzes par palielinātu miega apnojas risku var liecināt arī arteriālā hipertensija, prediabēts – glikozes intolerance (visbiežāk) vai 2. tipa cukura diabēts, dati par elpošanas traucējumiem miegā (skaļa krākšana, pauzes elpošanā, izteikta grozīšanās miegā), niktūrija (mošanās naktī vienu vai vairākas reizes, ko izraisa nepieciešamība urinēt), gastroezofageāls reflukss naktī, depresija, personības izmaiņas, miegainība dienā.

Diagnostika

Miega apnoju diagnosticē ar izmeklējumu – polisomnogrāfiju. Tas notiek miegā, nakts laikā, kad dažādās miega fāzēs tiek reģistrēta elpošana, krūšu un vēdera kustības, skābekļa līmenis asinīs, pacienta stāvoklis uz sāniem vai muguras. Sarežģītākos gadījumos papildus tiek piefiksēta arī elektroencefalogramma, muskuļu un acu kustības.

Kas notiek, ja slimība netiek ārstēta?

Paaugstinās risks slimot ar sirds un asinsvadu slimībām: var nākties ciest no paaugstināta asinsspiediena, miokarda infarkta, asinsizplūduma smadzenēs, sirds aritmijas, trombembolijas. Var rasties arī vielmaiņas traucējumi (metabolais sindroms), kā arī, protams, miegainības dēļ ievērojami cieš dzīves kvalitāte. Pavājinās potence, miegainības dēļ pazeminās libido. Turklāt miega apnojas slimnieki diemžēl septiņas reizes biežāk iet bojā satiksmes negadījumos, kuru cēlonis ir miegainība.

 Kā norit ārstēšana?

Slimība vieglā formā tiek ārstēta ar miega higiēnas ievērošanu, mutes aparatūrām (tās ir individuāli gatavotas aparatūras, kas pielāgotas konkrētā klienta zobu formai, un to uzdevums ir nedaudz izvirzīt un fiksēt apakšžokli uz priekšu, tādējādi miega laikā paplašinot elpošanas ceļus mēles saknes līmenī) vai ķirurģisku iejaukšanos, kas var ietvert mandeļu izņemšanu, mīksto aukslēju samazināšanu, deguna elpošanu koriģējošas operācijas (piemēram, pēc traumām), mēles samazināšanu, augšžokļa vai apakšžokļa pārbīdīšanu uz priekšu. Tomēr smagā formā šo slimību ārstē tikai ar elpošanas terapiju, kad tiek lietoti speciāli elpošanas terapijas aparāti, kuri ar sejas vai deguna maskas, kā arī neliela gaisa spiediena palīdzību naktī ļauj uzturēt elpošanas ceļus atvērtus, tā pilnībā vai gandrīz pilnībā novēršot elpošanas apstāšanās epizodes. Klienta pašsajūta sāk krasi uzlaboties, viņš jūtas izgulējies, uzlabojas dzīves kvalitāte. Nav miegainības dienā, atgriežas laba atmiņa, koncentrēšanās spējas, pazūd arī nemitīgās galvassāpes.

 

Žurnāla Taka, 2016.gada arhīvs, sagatavoja: Dagnija Millere-Balandīna

Konsultē veselības centra „Vivendi” psihiatre Dr. Inga Zārde, SIA „Miega laboratorija” dibinātāja Dr. Dace Zemīte, klīniskā psiholoģe, psiholoģijas un kognitīvi biheiviorālās psihoterapijas centra „Intellego” psihoterapeite Marina Brice un vēdiskā astroloģe Inese Dāvidsone

Jums var arī patīk