Attieksme pret emocijām

/Žurnāla :Taka 2015.gada arhīvs, autors: Jānis Cekuls/

Nelielas izmaiņas uzvedībā var radīt lielas pārmaiņas (Entonija Robinsa ieteikumi sevis audzināšanā).

Cilvēks pats ir savu emociju avots. Jebkurā brīdī viņš spēj tās mainīt. Kāpēc lai to nespētu mēs? Tomēr daudziem liekas, ka justies nelāgi ir normāli, tāpēc vajadzīgs iemesls, lai justos labi. Taču nav vajadzīgs attaisnojums savai rīcībai, ja jūs atļaujaties justies labi. Gluži vienkārši nolemiet justies lieliski – un tūlīt pat. Tāpēc, ka jums tā gribas!

Kā tikt galā ar negatīvajām emocijām? Varat tās ignorēt, lai gan šajā gadījumā tās nezudīs. Varat tās apspiest, taču tās droši vien izlauzīsies kādā citā veidā. Varat žēlot pats sevi, taču no tā labāk nekļūs.

Vislabākais veids tomēr ir – pārvērst šīs izjūtas citās, cenšoties tikt ar šo situāciju galā, meklējot risinājumus, mācoties un mēģinot ievirzīt emocijas citā gultnē. Pārlieciniet sevi par to, ka visām emocijām jākalpo jums. Arī tās, kuras likās tikai negatīvas, tomēr rosina jūs darboties. Tātad arī šīs negatīvās emocijas patiesībā ir dāvanas, kuras varat sekmīgi izmantot. Tāpēc turpmāk, domājot par negatīvajām emocijām, uztveriet tās kā aicinājumu darboties.

Ja izjūtat sāpes, tās ir vai nu jūsu uztveres, vai rīcības rezultāts. Ja jums nepatīk jūsu pašsajūta, mainiet vai nu uztveri, vai rīcību – izjūtas noteikti mainīsies. Vispirms atpazīstiet savas īstās izjūtas. Iepazīstiet un pārvērtējiet savas emocijas. Izjūtiet ziņkārību! Interesējieties par to, kādu ziņojumu jums sūta šīs nelāgās izjūtas, jo tās noteikti dod mājienu, ka nepieciešams kaut ko mainīt! Pārlieciniet sevi par to, ka spējat šīs sajūtas uzveikt, jo kādreiz jums tas jau ir izdevies! Aizraujieties ar šo domu un pasāciet kaut ko! Uzdodiet sev jautājumu: „Ko es varu no tā visa mācīties?”

Atcerieties savas veiksmes pagātnē. Vislabākā filosofija ir – nogalināt briesmoni, kamēr tas vēl mazs! Labākais brīdis, kad piebeigt negatīvo izjūtu – kad tā tikko parādījusies. Visgrūtāk nākas saprast, ka nomāktība ir jūsu draugs. Ja jūs moka vilšanās izjūta, tad tā droši vien liek saprast, ka jāmaina savas pretenzijas un gaidas pret kaut ko citu. Varbūt jāizvēlas cits mērķis, jākļūst pacietīgākam. Ja jūs moka vainas sajūta tāpēc, ka pārkāpāt savus principus, dariet kaut ko, lai nepārkāptu tos atkal. Kultivējiet mīlestības un siltuma izjūtas. Arī atzinības un pateicības jūtas. Laimīgas dzīves noslēpums ir – dot! Ar to, ka zināt, kas jādara, nebūt nepietiek – jums tiešām jādara tas, ko zināt. Nekad netērējiet vairāk par 10 % sava laika problēmas apdomāšanai, bet tērējiet vismaz 90 % tās risināšanai. Līdzekļus daudzu problēmu risināšanai ir iespējams atrast lasot. „Labāk atteikties no ēšanas,” sacīja kāds gudrs skolotājs, „nekā no lasīšanas.” Visas iegūtās zināšanas sniedz varu, un nekad nevar zināt, kuras no tām atnesīs veiksmi. Veiksme īstenībā veidojas no daudzām mazām veiksmēm. Lai gan patiesībā nekam īpašam nav jānotiek, lai jūs justos labi. Jūs varat justies labi tikai tāpēc, ka dzīvojat, nevis tāpēc, ka jums īpaši veicies. Dzīve ir dāvana, un tā jānovērtē.

Taču nekad neizdosies baudīt tikai priekus, neriskējot ciest sāpes. Pārvarēt aizvainojuma un vilšanās izjūtu ir visvienkāršāk, pārvērtējot savu vērtību sistēmu. Tās augšgalā varētu novietot pateicības jūtas – kam pateikties, atradīsies vienmēr. Mainiet parādību novērtējumus, un jūsu dzīve mainīsies.

 

Jums var arī patīk