Ar ko uzpildāmies ziemā

Klāt ziema, un ikviens vēlas papildināt savus vitamīnu un minerālvielu krājumus. Kur tos vienkāršāk atrast? Protams, ka augļos! Taču iepērkoties der zināt, vai iegādātais auglis ir tas derīgākais.

 Mandarīni

Lielisks C vitamīna, beta karotīna un kālija avots. Satur pektīnus, kas var mazināt augstu asinsspiedienu un atbrīvot aizsprostotas artērijas. Viens mandarīns nodrošina 100% ieteicamās C vitamīna dienas devu. Flavonoīdi palēnina šūnu audzēju augšanu. Pateicoties antibakteriālajām īpašībām, mandarīni ir labs līdzeklis pret klepu: izžāvētas mizas sasmalcina, aplej ar verdošu ūdeni (1:10) un 1 stundu ļauj ievilkties, dzer 3 reizes dienā.

Mandarīni satur arī fitoncīdus un minerālvielas, kas aizkavē novecošanās procesus, nobiletīnu, kas aktivizē vielmaiņu, neļaujot nogulsnēties sāļiem un veidot tauku slāni locītavās. Ieteicami diabētiķiem: glāze sulas samazina cukura līmeni asinīs.

Uzmanību! Mandarīnu mizas eļļu nedrīkst izmantot jutīgas ādas kopšanai un pirms došanās saulē vai apmeklējot solāriju – tā pastiprina UV staru iedarbību, un rezultātā var veidoties pigmenta plankumi vai pat apdegums. Mandarīnu sula stimulē kuņģa darbību, taču kairina gļotādu. To nedrīkst dzert kuņģa čūlas, gastrīta u.c. zarnu trakta slimību gadījumos, arī tad, ja ir kāda nieru kaite. Mandarīni var izsaukt alerģiju, tāpēc ar lielu piesardzību tie dodami bērniem.

 

Kivi

Vieni no vērtīgākajiem augļiem. Kivi pieejami visu gadu, jo tos novāc negatavus un 6 – 10 mēnešus uzglabā vēsā vietā. Nogatavojošos augļus var ēst pat ar visu mizu, vispirms to atbrīvojot no pūkām. Viens liels kivi satur apmēram 90 mg C vitamīna, tajā ir daudz fitovielu, kas nomāc mikroorganismus. Tas ir lielisks kālija un šķīstošo šķiedrvielu avots. Kivi satur luteīnu, kas uzlabo redzi. Kivi esošie enzīmi var kalpot par dabīgiem gaļas mīkstinātājiem (gaļas ierīvēšana un marināde).

 

Granātāboli

Lielisks šķiedrvielu avots, daudz C vitamīna. Vienā granātābolā ir apmēram 500 mg kālija, kas ir daudz vairāk nekā apelsīnos. Satur antioksidantus. Nesenā pētījumā pierādīts, ka dienā izdzerot ¼ glāzes granātābolu sulas, var uzlaboties sirds un asinsvadu stāvoklis.

 

Banāni

Lielisks kālija, B6 vitamīna, fosfāta un šķiedrvielu avots. Vidēja lieluma banānā ir apmēram 500 mg kālija, kam ir liela loma asinsspiediena pazemināšanā. Satur aminoskābi triptofānu, kas stimulē serotonīna veidošanos – nervu impulsu raidītāju, kam piemīt nomierinošs efekts. Kuņģa čūlas slimnieki apgalvo, ka banāni remdē sāpes, taču zinātniski tas nav pierādīts. Pateicoties maigajai garšai, banānus drīkst lietot kā mazuļa pirmo barību – tie ir viegli sagremojami un neizraisa alerģiju.

 

Avokado

Labs C, E un B6 vitamīnu, kālija un šķiedrvielu avots. Satur dzelzi, magniju un fosfātu. Avokado augstā enerģētiskā vērtība – 85% – veidojas no avokado esošiem taukiem, taču lielākā daļa šo tauku ir mononepiesātinātie, kas atšķirībā no palmu un citu tropu augu eļļām nepalielina holesterīna līmeni asinīs. Avokado satur daudz fitoncīdu, kas piedalās holesterīna līmeņa samazināšanā un aizsargā pret vēzi. Piemērots mazuļiem, kas sasnieguši 6 mēnešu vecumu.

 

Hurma

Daudz dzelzs, nātrija, kālija, magnija, cinka. Divas reizes vairāk derīgu  mikroelementu,nekā ābolos. Hurma ieteicama sirds asinsvadu profilaksei, bet lapu tēja – anēmijas slimniekiem. Daudzie antioksidanti palīdz novērst ādas novecošanos. Var izmantot tonizējošajām maskām ādai ar paplašinātām porām: sajauc hurmas mīkstumu ar olas baltumu, uzklāj, patur 10 minūtes, noskalo. Kurss – 15–20 procedūras.

Uzmanību! Hurmu neiesaka cukura diabētiķiem, jo tās sastāvā ir daudz viegli uzsūcamā cukura, galvenokārt glikoze un fruktoze. Auglis nav ieteicams bērniem: tanīni, kas dāvā hurmai raksturīgo velkošo garšu, kuņģa sulas iedarbībā veido staipīgu maisījumu, kas apgrūtina gremošanas procesu. Kuņģa slimniekiem hurma var izraisīt spazmas, tāpēc no lietošanas vajadzētu atturēties.

 

Žāvētas plūmes

Bagātas šķiedrvielām, daudz kālija un dzelzs. Tās ir viens no senākajiem tautas ārstniecības līdzekļiem aizcietējumu mazināšanai, jo esošās vielas stimulē zarnu kustības. Žāvētās plūmēs koncentrētā veidā ir daudz vairāk uzturvielu nekā svaigajās, tām ir augsta enerģētiskā vērtība, daudz dabīgā cukura. Teicams šķīstošo šķiedrvielu avots. Žāvēto plūmju vietā var ēst rozīnes, jo arī tajās ir daudz šķiedrvielu un vēl arī vīnskābe, kas veicina zarnu darbību.  Žāvētos augļus ieteicams termiski apstrādāt vai mērcēt. Zinātnieki uzskata – dienā apēdot 7 žāvētas plūmes, organisms saņem antioksidantu dienas devu.

Uzmanību! Atstāj uz zobiem aplikumu, kas var izraisīt zobu bojāšanos, tālab pēc našķēšanās ar plūmēm obligāti jāmazgā zobi.

 

Žurnāls Taka arhīvs, sagatavoja: Gunita Veldre

Jums var arī patīk